تاثیرمثبت کودریشه زا برگیاه

تاثیرمثبت کودریشه زا برگیاه

زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

 

تقویت و استفاده از هورمون ریشه زایی در آب:

گاهی اوقات آب آن مقدار مواد مغذی برای ریشه زایی را ندارد و باید با استفاده از هورمون‌های ریشه زیایی گیاه را ریشه دار کنید.

برای استفاده از هورمون ریشه زایی در آب می‌توانید از هورمون‌ها و کودهای محلول در آب استفاده کنید.

پودر تقویتی ۲۰-۲۰-۲۰ یکی از آن کودهایی است که به ریشه زیی گیاه کمک می‌کند.این پودر به رنگ‌های مختلفی در بازار یافت می‌شود ولی رنگ آن اصلاً مهم نیست و مهم ترکیبات آن است. این پودر را به نسبت سه گرم در یک لیتر آب بریزید. تقریباً معادل یک قاشق چایخوری در یک لیتر آب می‌شود. نیازی نیست همیشه این محلول را در آب بریزید.

اگر می‌خواهید گیاهی مانند پوتوس را همیشه در آب بصورت آبزی نگهداری کنید، هر دو سه هفته یا ماهی یک بار کمی از محلول آماده شده را در آب بریزید. بعد از یکی دو روز آب عوض کنید و دوباره آب تصفیه بریزید. نیازی نیست ریشه مدام در تماس با کود تقویتی باشد.ریشه‌ها در آب معمولاً باید سفید باشند، بو ندهند و له و سیاه نشوند. آب آن را مرتب عوض کنید.

بررسی رشد ریشه‌ها

ریشه‌های آبی همانطور که گفتیم سفیدند و از انتهای آنه‌ها مشخص است که در حال رشد هستند. اگر قسمتی از ریشه سیاه شد آن را جدا کنید. البته ریشه خود از قسمت دیگری شروع به رشد می‌کند.

نکاتی در مورد استفاده از هورمون ریشه زایی در آب:

  • ریشه‌‌های آبزی بسیار به نور خورشید حساس هستند و باید مواظب آن‌ها باشید
  • ظرفی که ریشه زایی در آن انجام می‌دهید باید شفاف باشد تا مانع بیماریهای قارچی شود.
  • قلمه‌ها را در معرض باد و سرما قرار ندهید.
  • دمای محیط مناسب ریشه زایی باشد.
  • بافت‌های مرده را از ریشه جدا کنید.
  • آب تصفیه به رشد و سلامت قلمه و ریشه کمک می‌کند.

نحوه استفاده از هورمون ریشه زایی در آب:

ابتدا تیغ یا قیچی باغبانی خود را با الکل یا حرارت برای جلوگیری از انتقال بیماری به قلمه یا گیاه مادری ضد عفونی کنید قلمه ها را بصورت 45 درجه از گیاه مادری جدا کنید. سپس برگهای اضافی و پایین قلمه را جدا کرده و اجازه دهید چند برگ باقی بماند. یک درب از بطری را در نصف لیوان آب ریخته و قلمه ها را داخل آن قرار دهید.

پس از 24 ساعت آنها را خارج کرده و در خاک مخصوص تهیه شده قرار دهید. اگر تکثیر از طریق برگ انجام می دهید همانند مورد بالا انتهای دمبرگ را داخل مایع تهیه شده بگذارید. توجه: هرگز مایع مخلوط شده با آب را به ظرف اصلی باز نگردانید.

چند نکته برای افزایش موفقیت ریشه زایی: در مدت زمانی که منتظر ریشه دادن قلمه و رشد گیاه جدیدتان هستید، حتما خاک قلمه را مرطوب نگه دارید برای خاک بستر کشت ترکیب ماسه بادی پرلیت پیت ماس و کوکوپیت برای افزایش ریشه زنی استفاده نمایید درفصل ماسب قلمه زنی را آغاز کنید و بستر را مرطوب نگه دارید در صورت استفاده از مایع هورمون ریشه زایی حداقل یک سوم قلمه در هورمون فرو رود پس از ریشه‌دار شدن باید از دفعات آبیاری بتدریج کاسته شود حتما قبل از قلمه گیری برگها و جوانه ها را جدا کنید تا انرژی گیاه صرف ریشه زایی گردد.

برای اطلاعات بیشتر تماس بگیرید.


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید