مگس مدیترانه ای

مگس مدیترانه ای

زمان تقریبی مطالعه: 25 دقیقه

مگس مدیترانه ای چیست؟

مگس مدیترانه ای(مگس مدیترانه ای مرکبات) با نام علمی (Ceratitis capitata(Wiedemann و نام مستعار Medfly یکی از مخرب ترین آفات حشرات جهان است. به دلیل پراکندگی وسیع آن در سراسر جهان، تکثیر بسیار سریع، توانایی آن برای تحمل آب و هوای سردتر نسبت به سایر گونه های مگس میوه های گرمسیری و طیف وسیعی از میزبانان، در بین گونه های مهم اقتصادی مگس میوه، رتبه اول را دارد.

مگس مدیترانه ای از آفات خطرناک و مضر برای باغات میوه و مرکبات شمال کشور است.

 

لاروهای مگس مدیترانه ای، از بسیاری از میوه های برگریز، نیمه گرمسیری، گرمسیری و برخی سبزیجات تغذیه و رشد می کنند. اگرچه ممکن است آفت اصلی مرکبات باشد، اما اغلب آفت جدی برای برخی از میوه های برگریز مانند هلو، گلابی و سیب است. لاروها از مغز میوه های میزبان تغذیه می کنند، گاهی اوقات در داخل آن تونل می کنند و در نهایت کل میوه را به یک توده آبدار و غیرقابل خوردن تبدیل می کنند. در برخی از کشورهای مدیترانه ای، تنها گونه های اولیه مرکبات رشد می کنند، زیرا مگس ها آنقدر سریع رشد می کنند که میوه های فصل پایانی آنقدر زیاد آلوده می شوند که قابل فروش نیستند. برخی از مناطق تقریباً ۱۰۰٪ آلودگی به میوه های هسته دار داشته اند. برداشت قبل از بلوغ کامل نیز در مناطق مدیترانه ای انجام می شود که عموماً با این مگس میوه آلوده هستند. لذا تأثیرات مخرب اقتصادی برای تولیدکنندگان میوه و سبزی شامل کاهش عملکرد و کیفیت، افزایش هزینه های کنترل و از دست دادن بازارها، موجب گردید که در بسیاری از کشورها مقرراتی در مقابله با آن وضع

مشخصات ظاهری مگس مدیترانه ای

مگس های مدیترانه ای میوه، کوچکتر از مگس خانگی با طول متوسط ۳/۵-۵ میلی متر هستند. بزرگسالان دارای بدن عمدتا تیره با دو نوار سفید روی شکم مایل به زرد هستند. بالهای آنها دارای نوارهایی از علائم قهوه ای، زرد و سیاه است .آنها همچنین دارای الگوی موزائیکی و خطوط و نقاط متمایزی هستند که در آن بالها به قفسه سینه (قسمت بالای بدن) متصل می شوند. ماده ها دارای تخمک نازک و باریک هستند که برای تخم گذاری در زیر پوست میوه میزبان استفاده می شود. لاروها، کرم های سفید-کرمی رنگ و بدون پا هستند و ممکن است به طول ۰/۴ اینچ رشد کنند.

منشاء مگس مدیترانه ای

منشاء مگس مدیترانه ای، در آفریقای جنوبی است. از سال ۱۸۸۰ در سراسر منطقه مدیترانه، جنوب اروپا، خاور میانه، استرالیای غربی، آمریکای جنوبی و مرکزی و هاوایی گسترش یافته است. به طور کلی، در بیشتر مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری جهان یافت می شود. این گونه، سریعتر و بیشتر از سایر گونه های مگس میوه گسترش یافته است

نژادهای گوناگون مگس مدیترانه ای

نام های گونه های مختلف مگس مدیترانه ای، به شرح زیر است:

Ceratitis citriperda MacLeay♦
Ceratitis hispanica De Brême♦
Paradalaspis asparagi Bezzi♦
Tephritis capitata Wiedemann♦
(Ceratitis capitata (Wiedemann♦

زمان فعالیت مگس مدیترانه ای

فعالیت آن بستگی به دما دارد. در اواخر بهار، تابستان و پاییز فعال است. در زمستان، در مناطق سردسیر می تواند غیرفعال شود. مگس ها می تواند به عنوان بزرگسالان، تخم ها و لاروها (در میوه ها) و یا شفیره ها در زمین، زمستان گذرانی کند. مگس های بزرگسال در زمستان، زمانی که دمای هوا از ۱۲ درجه سانتی گراد فراتر می رود، فعال هستند. با افزایش دمای هوا در بهار، بزرگسالان شروع به بیرون آمدن از زمین می کنند و مگس های زمستانی در حال فعالیت هستند. اگر کنترل در آن زمان شروع نشود، جمعیت مگس ها افزایش یافته و در اواخر فصل مشکل ایجاد میکند.

چرخه حیات مگس مدیترانه ای

مگس مدیترانه ای تحت شرایط مطلوب، می تواند چرخه زندگی خود را در مدت ۲۱ روز تکمیل کند. در دمای زیر ۵۰ درجه فارنهایت، رشد متوقف می شود و در شرایط سرد، ممکن است تا ۱۰۰ روز طول بکشد تا چرخه زندگی خود را تکمیل کند. نوع بزرگسال کوچکتر از مگس خانگی است و طول آن حدود ۶ میلی متر است.این گونه از آفات مرکبات و میوه، می توانند تا فاصله ۱۲ مایل پراکنده شوند. با این حال، هنگامی که میوه میزبان وجود دارد، آنها معمولاً بیش از ۳۰۰-۷۰۰ فوت پراکنده نمی شوند. ماده به صورت گروهی تخم می گذارد، معمولاً ۱۰-۱۴ تخم، آنها را در زیر سطح میوه قرار می دهد. به طور کلی ماده ها در طول زندگی خود حدود ۳۰۰ تخم می گذارند. تخمک گذاری اساساً در دمای زیر ۶۰ درجه فارنهایت متوقف می شود. معمولاً ماده ها بلافاصله پس از توقف تخمک گذاری می میرندآفت مگس مدیترانه ای

چرخه زندگی مگس مدیترانه ای، چهار مرحله دارد:

  1.  تخم
  2.  لارو (ماگت)
  3. شفیره
  4.  مگس بالغ
  5. مخاطرات و آسیب های مگس مدیترانه ای بر روی میوه

    میوه ها و سبزیجات بارده، در اثر تخم گذاری مگس، تغذیه لاروها و عفونت در اثر بیماری های ثانویه، آسیب می بینند. میوه های آلوده به لاروهای مگس مدیترانه ای، ممکن است علائم “نیش” را در سطحی که مگس ماده تخم ها را برجای گذاشته است، نشان دهند. تخم هایی که در میوه های سفت و سبز و نارس گذاشته می شوند ممکن است باعث توقف رشد میوه شوند. لاروها در داخل میوه های بالغ تغذیه می شوند و تونل هایی از سطح به مرکز ایجاد می کنند. ممکن است ظاهر آغشته به آب در سطح میوه در اطراف نقطه ورود ایجاد شود. پوسیدگی میوه به دلیل عفونت ثانویه اغلب با هجوم مگس میوه رخ می دهد. میوه آلوده از درخت می افتد یا روی درخت می پوسد

    آیا مگس مدیترانه ای برای انسان نیز خطر دارد؟

    بیماران نگران ممکن است بپرسند که آیا خوردن مگس میوه یا بقایای باقی مانده مگس میوه بر روی غذای آنها می تواند باعث بیماری گوارشی آنها شود. جالب است که بدانید علیرغم انزجار آورد بودن این مگس، تاکنون بیماری های پزشکی خاصی در ارتباط با خوردن تصادفی مگس میوه یا خوردن غذای آلوده به آن گزارش نشده است. غذاهای فاسدشده می تواند به دلایل مختلف باعث بیماری افراد شود، اما نه در نتیجه تماس با مگس میوه. نگرانی های بهداشت عمومی می تواند برای بیماران، به ویژه والدین، که ممکن است نسبت به قرار گرفتن فرزندان خود در معرض حشرات کوچک نگران باشند، هشدار آور باشد.
    اگر بیماران بر اثر میکروارگانیسم منتقل شده توسط مگس میوه بیمار شوند، تشخیص منبع عفونت واقعاً دشوار است. با این حال، بیماری عفونی باید به تنهایی تشخیص داده شود و درمان باید به سمت میکروارگانیسم خاص باشد، و نه در راستای مگس های میوه.

    میزبان های مگس میوه مدیترانه ای

    مگس مدیترانه ای به بیش از ۲۶۰ گونه میوه ها، سبزیجات، گل ها و آجیل و خشکبار حمله می کند. به طور کلی دو دسته بندی اصلی به عنوان میزبان مگس مدیترانه ای وجود دارد:

    مگس مدیترانه ای میوه بر روی هلو، مگس مدیترانه ای مرکباتمگس مدیترانه ای میوه بر روی هلو- مگس مدیترانه ای مرکبات

    ۱) مگس مدیترانه ای میوه

    عموما میوه های با پوست نازک و نیمه رسیده ترجیح داده می شوند. میوه های هسته دار مانند زردآلو، آلو، هلو، شلیل، گیلاس، آووکادو و میوه هایی همچون انبه، خرمالو، انجیر، قهوه و حتی صیفی جات با اینکه میزبان ضعیفی محسوب می شوند اما باز هم مواردی از وجود حشره در محصولاتی مانند هندوانه، ملون، پاپایا، گوجه و فلفل رویت شده است. مگس مدیترانه ای هلو، جزو رایجترین نوع تلفاتی است که کشاورزان درگیر آن هستند.

    مگس مدیترانه ای مرکباتمگس مدیترانه ای مرکبات یا مگس مرکبات

    ۲) مگس مدیترانه ای مرکبات

    مرکبات، یکی از اصلی ترین میزبان های مگس مدیترانه ای است. میوه هایی از قبیل گریپ فروت، پرتقال، لیمو، نارنج و غیره از میزبان های رایج برای این حشره خطرناک هستند. بعلت گستردگی حمله ی این آفت به میوه پرتقال، کمتر کشاورزی هست که با عبارت مگس مدیترانه ای پرتقال یا مگس مدیترانه ای مرکبات آشنا نباشد.

    مگس مدیترانه ای در باغات گلستان:

    در چهار سال گذشته، شهرستان های استان گلستان به ویژه بندرگز، دستخوش خسارات فراوانی به علت هجوم مگس های مدیترانه ای به باغات این شهرستان شده است. گزارشات حفظ نباتات استان گلستان نشان می دهد با توجه به احتمال حمله این حشره به ۳۰۰ نوع میوه، و شعاع پرواز ۲۰ کیلومتری آن، احتمال ریزش یک میلیون و ۲۵۰ هزار میوه وجود دارد که نتیجتا در صورت عدم کنترل منجر به خسارتی بالغ بر ۶۵ میلیارد تومان خواهد شد.
    نهاد های دولتی و خصوصی در تلاشند تا بتوانند با تامین بودجه کافی برای تهیه تله ها یا مواد شیمیایی موردنیاز، این تلفات رو کنترل کنند. هرچند که باغداران درصدد اقداماتی برای کنترل و پیشگیری این حشره موذی انجام دادند از قبیل مدفون کردن میوه های آلوده شده و یا شکستن شاخه هایی که محل تخم گذاری حشره بوده اند. هر چند که از آنجایی که احتمال وجود و تکثیر این حشره تا ۵ سال وجود دارد، باید به دنبال یک راه حل قطعی، کم هزینه و بی خطر برای گیاه بود.

    مگس مدیترانه ای مرکبات در مازندران:

    استان مازندران نیز همانند استان همسایه، در سالهای اخیر از حمله مگس های مدیترانه ای متضرر شده است. هرچند باغداران با روش های کنترلی استفاده از تله ها، طعمه پاشی و سایر روش های مبارزه با این آفت، تا حدی موفق به مهار و کاهش مگس مدیترانه ای شدند. از جمله میوه های میزبان در این منطقه، شلیل، هلو، ازگیل، خرمالو، گلابی و سیب است و لذا مدیریت کنترل آفات برای این محصولات لازم الاجراست.

  6. روش های کنترل و پیشگیری مگس مدیترانه ای

    در صورت تشخیص بیماری مزمن، می توانیم شیوع بیماری را اعلام کرده و اقدامات کنترل را انجام دهیم، از جمله:

    •  جلوگیری از حرکت میوه از منطقه
    • حذف میوه از گیاهان
    •  از بین بردن درختان میوه وحشی یا نادیده گرفته شده

    جلوگیری

    اقدامات قرنطینه مانند بازرسی و درمان میوه ها و سبزیجات به جلوگیری از ورود حشره به باغات کمک می کند.

    روش های از بین بردن مگس مدیترانه ای:

    ۱)  کنترل نظارتی 

    در بسیاری از کشورها از روش های نظارتی متعددی شامل بخور، عملیات حرارتی (بخار گرم یا آب گرم)، درمان سرد، غوطه ور شدن حشره کش یا تابش باشد. به عنوان مثال، توصیه شده است که میوه های مرکبات باید با یک روش مناسب درمان شوند، به عنوان مثال، در هنگام انتقال به عنوان مثال پس از ۱۰، ۱۱، ۱۲، ۱۴و یا ۱۵ روز باید میوه هارا به ترتیب در دمای ۰، ۰.۶ ، ۱.۱ ، ۱.۷ یا ۲.۲ درجه سانتی گرادقرار داد.همچنین برای انواع خاصی از میوه ها،فرایند انتقال با حرارت بخار به عنوان مثال ۴۴ درجه سانتی گراد به مدت ۸ ساعت،انجام می شود.روش تابش در اکثر کشورها پذیرفته نیست و بسیاری از آنها در حال حاضر بخور متیل بروماید را ممنوع کرده اند. عملیات حرارتی باعث کاهش ماندگاری بیشتر میوه ها می شود و بنابراین موثرترین  روش کنترل نظارتی این است که ترجیحاً واردات یک میوه معین را به مناطقی عاری از حمله مگس میوه محدود کنیم.

    ۲)  کنترل فرهنگی و روشهای بهداشتی 

    به طور کلی یکی از موثرثرترین تکنیک های کنترل در برابر مگس میوه این است که میوه ها را در روزنامه، کیسه کاغذی یا در مورد میوه های بلند یا نازک، پوشش پلی اتیلن پیچیده شود. این یک مانع فیزیکی ساده برای تخمک گذاری است اما باید قبل از مرحله حمله به میوه اعمال شود. هنگام تشخیص، جمع آوری تمام میوه های میزبان افتاده و آلوده و از بین بردن آنها بسیار مهم است.

    ۳)  کنترل شیمیایی

    اگرچه بعضی اوقات از کاورهای اسپری کل محصولات استفاده می شود، اما استفاده از اسپری های تله ای هم مقرون به صرفه است و هم از نظر زیست محیطی قابل قبول تر است. اسپری تله ای شامل یک حشره کش مناسب (به عنوان مثال مالاتیون) است که با طعمه پروتئینی مخلوط شده است. هر دو نر و ماده مگس میوه جذب منابع پروتئینی ناشی از آمونیاک می شوند و بنابراین حشره کش ها را می توان فقط در چند نقطه از باغ استفاده کرد و مگس ها نیز جذب این نقاط می شوند.پروتئینی که بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد پروتئین هیدرولیز شده است، اما برخی تامین کنندگان آن هیدرولیز شده با اسید و بسیار فیتوتوکسیک است.

    تکنیک عقیم سازی حشره

    تکنیک عقیم سازی حشره، مستلزم رهاسازی میلیون ها مگس عقیم در جمعیت وحشی است به طوری که احتمال قوی جفت گیری ماده های وحشی با نرهای عقیم وجود دارد. این روش بستگی به توانایی جمع آوری میلیون ها مگس عقیم و بررسی روش های مورد نیاز دارد. شیمی درمانی نر و ماده های وحشی با لوفنورون، تنظیم کننده رشد حشرات نویدبخش سرکوب مگس مدیترانه ای است. ماده هایی که از لوفنورون تغذیه می کنند یا با نرهای تغذیه شده با لوفنورون، می توانند از تخم گذاری تخمک جلوگیری کنند.

    ۵) به دام انداختن فِرمون (نوع نر حشره)

    برای نابودی نرها، از جذب نرها به طعمه های شیمیایی استفاده می کند. به دام انداختن انبوه ماده ها و نرها با استفاده از تله های طعمه دار با فاصله زیاد در منطقه مدیترانه به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد.

    )  کنترل بیولوژیکی

    مبارزه بیولوژیک با مگس مدیترانه ای همواره مورد توجه دوستداران محیط زیست بوده است. کنترل بیولوژیکی در برابر مگس مدیترانه ای آزمایش شده است، اما انگلهای معرفی شده تأثیر کمی داشته اند. مگس مدیترانه ای، مستعد ابتلا به طیف وسیعی از قارچ های حشره ای و نماتدها است. معمولاً مرگ و میر لاروها و بزرگسالان، بیشتر از شفیره ها است. کاربردهای فرمولاسیون تجاری که شامل این عوامل بیماری زا یا انگل ها هستند در حال توسعه هستند و ممکن است در آینده، بتوانند تا حدی در کنترل این حشره مفید واقع شوند.

    و اما، بهترین راه مقابله با مگس مدیترانه ای چیست؟

    مگس مدیترانه ای میوه، قابلیت پراکندگی بالایی در طیف گسترده ای از زیستگاه های طبیعی و کشت شده با تنوع دمایی متفاوت دارد. مگس مدیترانه ای، تأثیرات اقتصادی بالایی بر تولید، هزینه های کنترل و دسترسی به بازار دارد.کشور ایران هم از گزند این حشره مصون نمانده است و خساراتی در محصولات مختلف باغی وارد شده است. فقط مگس مدیترانه ای مرکبات، به تنهایی قادر است تلفات بسیار بالایی در شهرهای محل کشت مرکبات مانند خطه شمالی کشور، فارس، خوزستان، کرمان و ..به وجود آورد. مدت هاست که تلاش های فزاینده ای در راستای مقابله و کنترل این حشره در حال انجام است. اما اکثر این روش ها یا ناکارآمد بوده و یا با استفاده از مواد شیمیایی مضر و پرهزینه انجام شده است. پتوس کود سم مالاتیون رابه شما پیشنهاد میدهد.برای مشاوره وخرید با مادرارتباط باشید.09136814682مهندس بابایی


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید