شناسایی و کنترل شته سبز

شناسایی و کنترل شته سبز

زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه

آفت شته سبز

آفت شته سبز ، یکی از حشرات مکنده می باشد و از شیره گیاهی تغذیه می‌کند، به صورت کلی به رنگ سبز و در زیر برگ درختان و محصولات کشاورزی به صورت کلونی های تجمع می یابند و باعث چروکیده شدن سطح برگ و توقف رشدی در گیاه می‌شود.

شته های سبز به سرعت بالایی زاد و ولد می کنند و در طول عمر ۲۰ تا ۳۰ روزه خود در حدود ۱۰۰ لارو به دنیا می آورد . این آفات در طیف وسیعی از دما و رطوبت متوسط ​​می توانند زندگی کنند و به محصولات کشاورزی آسیب  بزنند.

گیاه میزبان برای این آفت در حدود ۱۰۰ گیاه میباشد از جمله طیف وسیعی از گیاهان مثمر ،زینتی ،زراعی اما به نظر می رسد گیاهان اسفناج، سیب زمینی و هلو، میزبان های مورد علاقه این آفات هستند.


راههای شناسایی آفت شته سبز

شته ها نرم اندام هستند و ۲ تا ۴ سانتی متر طول دارند و دارای دو قرنیک در پایین شکم خود هستند. این لوله های کوچک یک ماده دفاعی ترشح میکنند و میتوان آنها را به عنوان لوله های اگزوز کوچک تصور کرد این قرنیک ها یک راه برای شناسایی این آفت هستند.

برخی از شته ها دارای پوشش مومی یا پشمی هستند. این آفات دارای گونه های مختلفی به رنگهای متفاوت مانند سبز، سفید، زرد، نارنجی ،قرمز ،خاکستری، سیاه، آبی و قهوه ای .هستند این آفات معمولا بدون بال هستند اما گاهی اوقات نسلهای بالدار نیز تولید میشوند که به آنها اجازه می دهد یک کلونی جدید روی گیاهان دیگر ایجاد کنند. این عمل زمانی اتفاق میافتد که گیاه نتواند کل کلنی را پشتیبانی کند.

راه های کنترل شته سبز _سموم پیشنهادی برای کنترل شته سبز

سموم پیشنهادی جهت کنترل شته سبز :

کنفیدور(ایمیداکلوپرید)آریا شیمی

کنفیدور (ایمیداکلوپرید)زرین سرشت

استامی پراید آریا شیمی

استامی پراید زرین سرشت

استامی پراید بارکد

متاسیستوکس(اکسی دیمتون متیل)

پریمور


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید